Data: 06.07.2015
Autor: Beata Branicka

Miasto - Przestrzeń - Maszyna. Wystawa

Centrum Sztuki Galeria EL zaprasza na otwarcie wystawy "MIASTO - PRZESTRZEŃ - MASZYNA", zorganizowanej w ramach obchodów jubileuszu 50-lecia Biennale Form Przestrzennych. Wernisaż odbędzie się 23 lipca (czwartek) o godz. 18 w Galerii EL. Wstęp wolny.

„[...] Dzieła sztuki wyjdą z ciasnych ram muzeów i sal wystawowych, staną się naszą codziennością, by kształtować i uwrażliwiać współczesnego człowieka. […] Nie martwy obraz – iluzja dla człowieka, ale żywy człowiek w żywym obrazie. Niech świat będzie obrazem. Niech to co jeszcze dziś nazywamy mieszkaniem będzie kształtem wynikającym z naturalnego układu krajobrazu. Niech nam w przyszłości nie zasłaniają przestrzeni. Dzieła sztuki stać się mogą językiem wspólnym, nie wymagającym słownika. W przyszłości niech nam służy wszystko, by świat stał się obrazem, w którym człowiek będzie żył i pracował dla ogólnoludzkiego dobra [...]”

Gerard Kwiatkowski 
Dokument programowy 
I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu, 1965

"Wystawa Miasto-Przestrzeń-Maszyna odwołuje się do w warstwie ideowej do I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w 1965 roku. Przypadek Elbląga jest doskonałym przykładem realizacji modernistycznej utopii artystycznej, formułowanej z tej samej perspektywy; rzeźba monumentalna wykonana z metalu miała w jej myśl znaleźć się w obrębie przestrzeni publicznej za sprawą powiązania pracy robotnika i artysty. Za ich przygotowanie odpowiadał elbląski ZAMECH – wytwórca turbin oraz grupa arystów skupionych wokół programu Mariana Bogusza i Gerarda Kwiatkowskiego. 
Położenie nacisku na ten, w gruncie rzeczy ideologiczny, choć pozaartystyczny element, w sposób oczywisty zbliża elbląskie Biennale Form Przestrzennych do formułowanych już obecnie postulatów z silnym akcentem społecznym, realizacją sztuki de facto „publicznej” - poprzez włączenie w realizację i recepcję tej sztuki elementu edukacyjnego jak najszerszej grupy społeczeństwa. Dla środowiska artystycznego miało I Biennale Form Przestrzennych miało znaczenie przełomowe. Nie tylko było ono bezpośrednim impulsem do masowego odrzucania malarstwa sztalugowego, ale również wyznaczyło nowy etap w polskiej sztuce - pozamalarskich poszukiwań związanych ze sztuką environement, nowymi formami i technikami rzeźbiarskimi, ale też poszukiwaniami łączności twórczości artystycznej z nowymi zdobyczami technologicznymi, jak i nowego rozumienia przestrzeni miast. Część z tych poszukiwań; tak estetycznych, jak i ideowych, staramy się w obrębie wystawy ukazać. Ważnym elementem wystawy jest zasygnalizowanie inspiracyjnej roli Biennale Form Przestrzennych dla wydarzeń, które po 1965 roku miały miejsce, nie tylko w Polsce, ale i poza jej granicami. 
Istotnym wątkiem projektu jest też postawione otwarte pytanie, w jakim miejscu, w zdeindustrializowanej Polsce znajduje się „robotnicza masa pracująca”, a także jak zmieniła się koncepcja sztuki w przestrzeni publicznej."

Jarosław Denisiuk, kurator wystawy.

Uczestnicy:
Artur Brunsz, Eduard Ovčaček, Gerard Jürgen Blum-Kwiatkowski, Jan Chwałczyk, Wanda Gołkowska, Zbigniew Gostomski, Maciej Szańkowski, Jacek Adamas, Zawa & Worpus, Sławek Brzoska, Kajetan Sosnowski, Marian Bogusz, Jerzy Grochocki, Zbigniew Książkiewicz, Janusz Kapusta, Roland de Jong, Ewerdt Hilgemann, Krystian Burda, Artur Żmijewski.

Współpraca:

Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej
Muzeum Regionalne w Pleszewie
Galerie Výtvarného Umění v Ostravě 
Kabinet Architektury Ostrava
Miasto Elbląg
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Kurator:
Jarosław Denisiuk
Współpraca: 
Karina Dzieweczyńska

Wystawa czynna do 31 sierpnia.